Последният крал на Шотландия

Последният крал на Шотландия
The Last King of Scotland

Великобритания-Германия , 2006, 121 мин, цветен

Младият лекар Никълъс Гаригън осъзнава, че няма да реализира мечтите си, ако работи заедно с баща си в Шотландия. Гаригън търси приключения. Той завърта глобуса, затваря очите си и пръстът му посочва Уганда. Озовава се в медицински център в малко угандийско селце. Случайно среща диктатора Иди Амин и той му предлага да стане негов личен лекар. Въвлечен във властта и сладкия живот, Гаригън започва новата си работа. Той става довереник на Амин и не обръща внимание на тъмните страни от характера на своенравния деспот.

Последният крал на Шотландия показва какви могат да са последствията от властта и славата върху човек с неизградена ценностна система. Форест Уитакър превръща Амин – шампиона по бокс на Източна Африка в тежка категория, самопровъзгласил се за крал на Шотландия и наложил терористичен режим в Уганда през 70-те години – в страховит и същевременно очарователен и хитър герой.

защо крал и защо на шотландия, след като действието се развива в уганда, става ясно. след края пределно ясно става и още нещо – защо форест уитакър взе един от тазгодишните „оскари“ точно за тази роля. в нея е напълно убедителен като генерал иди амин и успява да покаже по един плашещо добър начин отровното действие на властта и пътя към лудостта до която неминуемо води. интересно е че на няколко пъти докато гледах страховитото превъплъщение на уитакър се усетих, че мисля за де ниро – разпознах някои от жестовете и маниерите, а може би виновно беше пълното сливане с образа. джеймс макавой също заслужава доста похвали, но така или иначе се оказа напълно засенчен от форест. шотландският шовинизъм на героят му пък водеше до някои комични моменти.

дебют в игралния жанр за режисьора кевин макдоналд – справил се е отлично. оператор е антъни дод мантъл, който е познат с работата си по доста dogma филми и със заснемането на едни от последните ленти на дани бойл и ларс фон триер. първото някак логично води до ползването на много ръчна камера, която добавя още реализъм към събитията във филм. вниманието към детайлите е доста сериозно, както и близките планове, което нямаше как да не ме зарадва. ползваната гама, както подобава работата в африканска страна, разбира се е топла.

огромен плюс за европейското кино.

update

забравих нещо много важно – да напиша мнението си за зала 1 на НДК като кино. отвратителна е. единственото хубаво нещо е големината на екрана, но пък за сметка на това звука беше доста слаб и някак глух, а картината през доста голяма част от филма не беше на фокус. и това при положение, че залата беше тотално обновена с японски пари преди няколко години.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s