ЖАН-КЛОД КАРИЕР – ГОСТ НА СФФ

Знаменитият френски сценарист, перфектно усвоил магията да превръща литературата в кино и работил с едни от най-големите имена в световното кино, ще гостува на

12-ия Международен София Филм Фест!

Жан-Клод Кариер ще бъде удостоен с Наградата на София на Столичната община за своя принос към световното киноизкуство!

Легендарният драматург ще присъства на гала прожекциите на филмите “Призраците на Гоя” на Милош Форман и „Улжан” на Фолкер Шльондорф, на които е сценарист.

milosh-formanjean-claude-carriere.jpg

Дългоочакваният “Призраците на Гоя” на режисьора Милош Форман и сценариста Жан-Клод Кариер ще има своята галапремиера в рамките на 12-ия София Филм Фест! „Призраците на Гоя” е най-новият драматичен разказ на уважавания Милош Форман. Историята ни връща в Испания през 1972 г., когато Инквизицията е много активна. Филмът пресъздава един отрязък от живота на известния испанския художник Франциско Гоя (Стелан Скарсгард), в който неговата муза Инес ( изиграна от Натали Портман) е обвинена в ерес от свещеника-манипулатор Брат Лоренцо ( Хавиер Бардем). „Призраците на Гоя” е необичаен филмов поглед, който съчетава в себе си реално съществуващия образ на Гоя и с няколко измислени персонажи. Любопитното е, че зрителят сякаш наблюдава заедно със самия Гоя какво се случва с неговите „призраци”.

Филмът „Улжан” (2007) е поредната история, създадена от кинолегендите Шльондорф – Кариер. Звездният тандем стои зад един от най-значимите кинопроекти в историята на киното – “Тенекиеният барабан” по романа на Гюнтер Грас. „Улжан” разказва за опитите на един французин да прогони собствените си демони на края на света. Шарл е решителен мъж, устремен към цел, която само той си знае. Дошъл е момента за непоколебими приключения – затова, когато колата му се поврежда в Казахстан, той просто продължава пеш. По пътя си среща доста колоритни персонажи, сред които се открояват магазинер, който продава думи, и красивото местно момиче на име Улжан. В този екзистенциален роуд муви Шарл преминава през тайнствени пейзажи, където старите номадски обичаи виреят в радиоактивни зони и изоставени лагери. Завладяващите и омагьосващи образи превръщат филма в незабравимо и емоционално наситено пътуване.

Жан-Клод Кариер ще участва в програмата „София Мийтингс”, където ще представи новия проект „Досието Петров”, създаден съвместно с българския режисьор, живеещ във Франция, Георги Балабанов.

Кариер е роден през септември 1931 г. Започва като писател в края на 50-те години и скоро става един от най-високо ценените драматурзи в киното. Щастливата случайност, съдбата и талантът му да подчинява думите, превръщат родения в затънтено френско селце Кариер в дългогодишен сценарист на Бунюел. Жан-Клод е човекът, създал сценариите за филмовите шедьоври „Дневникът на една камериерка“, „Този неясен обект на желанието“ и „Дневна красавица“.

По сценарии на Кариер са заснети близо 130 филма, тв филми и сериали. Работил е и със знаменити режисьори като Жак Тати, Луи Мал, Пиер Етекс, Фолкер Шльондорф, Жан-Пол Рапно, Патрис Шеро, Жан-Люк Годар, Карлос Саура, Анджей Вайда. От почти 30 години е приятел, съмишленик и дясна ръка на театралния режисьор Питър Брук. С Милош Форман са връстници и по волята на съдбата Кариер споделя едни от най-драматичните мигове в живота на чешкия режисьор – нахлуването на руските войски в родната му Прага.

По негови сценарии са заснети екранизации по Октав Мирбо,Гюнтер Грас, Жан Жьоне, Антон Павлович Чехов, Балзак, Исмаил Кадаре, Марсел Пруст, Достоевски, Милан Кундера, Флобер, Мишел Турние и братя Стругацки.

Жан-Клод Кариер е написал 11 книги, участвал е като актьор в десетина роли. Сред трофеите на Кариер е “Оскар” за сценарий, споделен с Пиер Етекс (“Щастлива годишнина”, 1962). За сценария на “Дневна красавица” (1967) Кариер получава “Златен лъв” от Венеция, за “Непоносимата лекота на битието” (1988) има номинация за “Оскар” за сценарий и награда на Британската филмова академия за адаптацията на романа на Милан Кундера, за “Тенекиеният барабан” (1979) е удостоен със “Златна палма” от фестивала в Кан.

Списъкът на номинациите и наградите на Кариер сам по себе си напомня история на киното. Той е сценарист и на “Дантон” (1982) на Вайда , “Валмонт” (1989) на Форман, “Една любов на Суан” (1984), “По следите на изгубеното време” на Шльондорф, “Сирано дьо Бержерак” (1990) на Рапно и много други.

През 1986 година талантливият французин е избран за президент на новосъздаденото висше училище за кино и аудиовизия в Париж (ФЕМИС).

През 2003 г. издателство „Колибри“ публикува на български език неговата книга „Невидимият филм„.

Програмата на Жан-Клод Кариер предвижда и мастерклас със студенти, професионалисти и почитатели в Кино “Люмиер”.

„Добър сценарий е този, от който се ражда добър филм. Когато съществува филмът, сценарият вече го няма. Той без съмнение е онова, което в един завършен филм най-малко се вижда” са думи на един от най-великите киносценаристи – Жан-Клод Кариер.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s