Фолкер Шльондорф идва за втори път, специално за София Филм Фест

Един от най-известните германски режисьори Фолкер Шльондорф идва за втори път, специално за София Филм Фест, с изключителното съдействие и подкрепа на списание MAX и Гьоте институт!

Германският режисьор бе специален гост на 10-тото издание на София Филм Фест и откликна с неостаряващ дух и подобаващ ентусиазъм на всички свои почитатели и на всички фестивални купони. Сега той отново е тук с най-новия си филм „Улжан”, който ще представи заедно с Жан-Клод Кариер – автор на сценария на филма. Специалната прожекция за зрителите на София Филм Фест е на 15.03 от 16 часа в кино Люмиер. В същия ден, от 13,30 часа Шльондорф и Кариер ще обсъждат пред публика ДУМИТЕ В КИНОТО!

„Улжан” е по-близо до Шльондорфовия „Хомо Фабер” и разказва за опитите на един французин да прогони собствените си демони на края на света. Шарл е решителен мъж, устремен към цел, известна само нему, а сега той непоколебимо се е хвърлил в приключение. Колата му се поврежда в Казахстан и той просто продължава пеш. По пътя си среща доста колоритни персонажи – сред тях се открояват магазинер, който продава думи, и красивото местно момиче Улжан. В този екзистенциален филм „по пътя” Шарл преминава през тайнствени пейзажи, където старите номадски обичаи виреят в радиоактивни зони и изоставени лагери. Завладяващите образи превръщат филма в запомнящо се и емоционално наситено пътуване

Фолкер Шльондорф е създал многобройни филмови шедьоври и е спечелили популярност по целия свят. Утвърден като един от най-продуктивните европейски кинематографисти, Шльондорф е име, което е познато на поколения киномани.

Режисьорът е роден е на 31.03.1939 г. във Висбаден. Образованието си получава във френския лицей „Хенри Пети” и в Сорбоната, където специализира политология и икономика. След това учи режисура в изключително престижния Институт по Кинематография в Париж, Франция. Остава във Франция и известно време работи като асистент-режисьор на Луи Мал, Жан-Пиер Мелвил и Ален Рене. Асистентства до кинодебюта си: „Младият Тьорлес” (1966). Заснет в специализирани мъжки училища, филмът е притча за безапелационния възход на нацизма в Германия. „Младият Тьорлес” предизвиква противоречиви реакции сред кинаджиите и успява да спечели вниманието на голям брой зрители и да се превърне в разбивач на боксофис класацията в Германия. Кинодебютът на Фолкер Шльондорф е носител на специалната награда на критиката на фестивала в Кан – факт, който отваря вратите не само на него, но и на цяло поколение режисьори от Новото немско кино – едни от тях са Райнер Вернер Фасбиндер и Вим Вендерс.

В личен план, Фолкер Шльондорф споделя 20 години от живота си с не-по-малко известната Маргарете Фон Трота, с която са съпрузи от 1971 г. до 1991 г.

Преди да се посвети изцяло и напълно на филмовата си кариера, Шльондорф режисира няколко известни опери на сцените във Франкфурт на Майн, Берлин и Париж. През 1973 г. създава своя филмова компания заедно с няколко приятели – „Биоскоп филм”, която продуцира много от бъдещите му проекти.

Знаменитият режисьор е бил член на журито на филмовия фестивал в Кан (1970) и председател на журито на Берлинале (1991). Работил е като изпълнителен директор на германската компания „Бабелсберг” (бившата ДЕФА).

Фолкер Шльондорф е носител на френското почетно звание „Рицар на националния орден на Почетния легион”, с което е удостоен през 2002 г.

През творческия си път, Фолкер Шльондорф създава много филмови шедьоври, сред които са: „Изгубената чест на Катерина Блум” (1975) – унищожителен разказ за млада жена, подложена на ужасни изпитания в резултат на прекалената критичност и презрително отнощение на обществото към „волността”, която тя си е позволила – да прекара една нощ с мистериозен мъж.

Една от най-гениалните творби на германския режисьор е „Тенекиеният барабан” , създадена през 1979 г. като екранна адаптация на известния роман на Гюнтер Грас. Филмовото действие ни връща в края на 20-те и началото на 30-те години на миналия век, за да ни представи съдбата на едно момче – малкият Оскар, който е син на местен търговец, но всъщност е едно доста необичайно момче. Още от самото си раждане, той показва наличие на висок интелект, затова когато става на 3 години отказва да порасне физически и психологически. Този отказ е насочен срещу лудостта в навечерието на Първата Световна война. Той е и неговият протест срещу ужасите на войната, срещу антихуманните постъпки на воюващите страни. “Тенекиеният барабан” символизира несъгласието на малкото момче с апатичното отношение на хората, предпочели да останат равнодушни към жестоката ситуация. „Тенекиеният барабан” е носител на „Оскар” за чужд филм и на “Златна Палма” от фестивала в Кан. Шедьовърът, донесъл световна известност и престижни награди на Фолкер Шльондорф ще бъде представен на 10-ия юбилеен София Филм Фест.

„Една любов на Суан” (1984) е един от най-харесваните филми на Шльондорф, направен по сценария на Питър Брук и Жан-Клод Кариер, и реализиран с брилянтния актьорски състав: Орнела Мути, Фани Ардан, Джеръми Айрънс, Ален Делон.

През 1985 г., Шльондорф дебютира и в Америка с телевизионната си продукция „Смъртта на търговския пътник” с участието Дъстин Хофман.

През последвалите години, Фолкер Шльондорф продължава да снима своите филми и така се раждат: „Хомо Фабер” (1991), „Горски цар” (1996) и „Палмето” (1998). „Легендите на Рита” (2000) представя живота на една западногерманска терористка, която загърбва революционните идеи и отива да живее в Източна Германия с нова самоличност, осигурена от местните служби за сигурност. От този момент нататък животът на Рита (Бибиана Беглау) се превръща в постоянен страх, че ще бъде разкрита. „Легендите на Рита” е един от противоречивите филми на Фолкер Шльондорф, за който режисьорът споделя: „Не бих могъл да кажа дали филмите могат да променят обществото. Но аз мисля, че всички ние имаме нужда от филми със съвест, които да обогатят живота ни – а те наистина могат да го направят. Да разглеждаш нещата в перспектива и изведнъж да разбереш, че на други места по света хората преживяват подобни борби, е показателно, обогатяващо и окуражаващо усещане. Така че си мисля, че изкуството като цяло е от голяма полза за нашето оцеляване!”

„Деветият ден” (2004) бе представен на 9-ия София Филм Фест в рамките на програмата „Европейски екран”. Филмът е създаден по истински случай събира в себе си най-доброто от работата на режисьора и бележи завръщането му към немското кино след голям период от време посветен предимно на англоезични заглавия.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s