ПАНОРАМА ОТ ФИЛМИ НА ДЖИМ ДЖАРМУШ

ПАНОРАМА ОТ ФИЛМИ НА ДЖИМ ДЖАРМУШ – гуруто на независимите в киното,
ще бъде представена на 13-ия международен София Филм Фест (5 – 15 – 23 март 2009)

13-ият международен филмов фестивал София Филм Фест ще стартира на 5 март в Зала 1 на НДК. Седмица преди това съвместно с посолството на САЩ фестът ще предложи уникална пълна ретроспектива на иконата на американското независимо кино Джим Джармуш. Прожекциите ще стартират на 28 февруари в Дома на киното в София.

Най-нехоливудският режисьор и сценарист Джим Джармуш е роден в малкото градче Акрон, щата Охайо, САЩ. Появява се на бял свят през 1953 година, на 22 януари, в семейство на унгарски емигранти; когато заедно с родителите си пристига в Ню Йорк, той е само седемнайсетгодишен.

Именно този космполитен град се оказва най-подходящото място за Джармуш и началото на неговата връзка с киноизкуство – той постъпва в Нюйоркската филмова академия. По време на упоритите си занимания във френската филмотека в Париж Джармуш успява да вникне в тайните на режисурата, а също и особено като асистент на знаменитите новатори в киното – Никълъс Рей и Вим Вендерс по време на снимките на съвместния им кинопроект „Lightning Over Water“.

През 1980 година Джим Джармуш заснема на 16-милиметрова лента първия си нискобюджетен филм „Вечен отпуск“ (Permanent Vacation), чийто бюджет е само 15 000 долара. Премиерата на кинодебюта му е през 1982 година. Първоначално замислен като късометражен, но прераснал в пълнометражен, се появява и вторият му, особено успешен филм – „Stranger than Paradise“ (1984), създаден по легендарния рок хит „I Put A Spell On You“. Филмът е удостоен с наградата за дебют на кинофестивала в Кан – “Златна камера” и със „Златен леопард“ на фестивала в Локарно.

През 1986 година се ражда идеята за проекта “Кафе и цигари” (Coffee and Cigarettes) – черно-бели образи, обеднени във филм около пиенето на кафе и пушенето на цигари – творба, към която Джармуш добавя нови сегменти през годините чак до 2003-та, когато комичните ситуации около обсебващата привързаност към кофеина и никотина успяват да конструират завършен филм – особено наблюдение към маниите, радостта и пристрастеностите в човешкия живот.

1986 е и годината, в която се появява филма на Джармуш “Извън закона” (Doun by Low) – разказ за историята на трима мъже, попаднали в затвора в Луизиана, които планират своето бягство. Ролите са поверени на Том Уейтс, Джон Лури и италианеца Роберто Бенини (който играе във филма заедно със съпругата си Николета Браски).

Следва „Мистериозният влак“ (Mystery Train, 1989) – носител на специалната награда за художествен принос от фестивала в Кан. Историята проследява пътуването на двойка японци до западнал хотел в Мемфис, който ще се окаже събирателното място за три различи истории, случващи се в града, запазил духа на музиката на Елвис Пресли.

Една от най-известните му творби, превърнала се в знакова за името Джармуш по цял свят, е “Мъртвец” (Dead Man, 1995) с Джони Деп в главната роля. Първата публика са гостите на фестивала в Кан, където “Мъртвец” е показан с голям успех. През 1996 г., филмът е удостоен с Европейска филмова награда и с приза на Нюйоркската филмова критика. Разказът проследява странното пътуване, физическо и духовно, на героя Уилям Блейк до най-отдалечените гранични райони на Америка. Времето е втората половина на 19-ти век. Изгубен и доста лошо ранен, той попада на бездомен местен американец с име Никой, който вярва, че Блейк всъщност е починал английски поет със същото име. Пътуването отвежда Уилям Блейк с помощта на странника Никой в изпълнени с комизъм и насилие ситуации, които противно на волята му го превръщат в опасен престъпник, убиец, стигнал границата на физическото си съществуване. На фона на един жесток и хаотичен свят, той успява да прозре и усети крехкостта, очертаваща границите на битието. Повърхността се превръща в огледало, от другата страна на което се оглежда един тотално непознат свят. Филмът е паметен и като първа съвместна работа на Джармуш с иконата на рока Нийл Йънг, който е автор на оригиналния саундтрак.

След успеха на “Мъртвец”, популярността на Джим Джармуш в Европа започва да става по-голяма отколкото в родната Америка. През 1997 г. излиза „Годината на коня“ (Year of the Horse) – документален филм-портрет на концертното турне на Нийл Йънг и бандата „Крейзи Хорсис”. Във филма са включени интервюта с групата, представящи историята й, както и бекстейдж кадри от 70-те и 80-те години.

Две години по-късно излиза „Дух куче: Пътят на самурая“ (Ghost Dog: The Way of the samurai, 1999) с Форест Уитакър, превърнал се в любимец и на българската интелектуална публика. Филмът представя живота на един чернокож в Джърси, който живее сам в компанията на своите гълъби и когото приятелите наричат Дух Куче. Всъщност Дух Куче е професионален наемен убиец, приел за свой морален кодекс древен самурайски текст. Дал е обет за вярност на мафиотски бос, който навремето е спасил живота му. Неочаквани обстоятелства мотивират мафиотската фамилия да елиминира Дух Куче. Предаден от мафията, той реагира в съответствие с Пътя на самурая…

В този филм Джармуш доброволно се отказва от холивудските клишета – камерата с лекота проследява пътя на героя; екшънът е заменен с покой. За музикален фон на своя разказ режисьорът е избрал гангстерския рап на хип-хоп гуруто RZA (от „Ву-Танг Клан“) в комбинация с импровизирани джаз напеви. “Дух куче: Пътят на самурая” впечатлява с дълбочината на прозренията за човешка самота и силата на духа. Филмът е доказателство за оригиналните и авангардни идеи на Джармуш, които с киноезика си успяват да стигнат до публиката и да я накарат да мисли.

“Прекършени цветя” (Broken Flowers, 2005) е последният филм на Джим Джармуш, показван у нас. Удостоен е с наградата на журито от Кан 2006. Оставайки верен на стила си, Джармуш е сценарист, режисьор и продуцент на филма си.

Главният герой е създаден специално за Бил Мъри, като впоследствие са били поканени и Шарън Стоун, Джули Делпи, Джесика Ланг, Клое Савини, Тилда Суинтън и Джефри Райт. Дон Джонстън е мъж на средна възраст, който за пореден път е изоставен от приятелката си. Завладян от размисли за миналото си, неочаквано получава тайнствено писмо. От него той разбира само, че от една от предишните си връзки има 19-годишен син. Завладян от желанието да се види с него, Дон предприема смело пътуване и набелязва местата, където живеят четири от бившите му любими. По време на пътуването към тях настоящето на Дон с оказва в конфликт с миналото

Започнал като ъндърграунд режисьор, Джим Дармуш постепенно намира своето призвание като един от най-добрите в създаването на независимо кино. Героите му – чужденци (унгарци, финландци, италианци, японци) или странници-маргинали, остават задълго в съзнанието на зрителите. Мистиката и сюрреализма са неразделна част от филмите му. Оригиналната филмова музика и стилът му, изграден върху импровизацията, са особено въздействащи.

Не пропускайте 10 изключителни заглавия представени само на 13-ия Международен София Филм Фест (5-15 март 2009).

Филмография

Прекършени цветя (Broken Flowers) (2005)
Кафе и цигари (Coffee and Cigarettes) (2003)
Ten Minutes Older: The Trumpet (2002) (част „Int. Trailer Night“)
Дух-куче:Пътят на самурая (Ghost Dog: The Way of the Samurai) (1999)
Годината на коня (Year of the Horse) (1997)
Мъртвец (Dead Man) (1995)
Кафе и цигари ІІІ (Coffee and Cigarettes III) (1993)
Нощ на Земята (Night on Earth) (1991)
Мистериозният влак (Mystery Train) (1989)
Кафе и цигари ІІ (Coffee and Cigarettes II) (1989)
Извън закона (Down by Law) (1986)
Кафе и цигари (Coffee and Cigarettes) (1986)
Stranger Than Paradise (1984)
Permanent Vacation (1980)

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s