СОФИЯ E ИЗБОРЪТ НА V A R I E T Y ЗА СВЕТОВЕН ФЕСТИВАЛ НА МЕСЕЦ МАРТ

София фокусира вниманието си върху регионалното кино.
Нови режисьори се представят на света в „София Мийтингс”

От Уил Тизард

Вече не е необичайно да срещаме познати продуценти от Кан, Берлин, Венеция, Карлови Вари, Москва, Сараево и Солун на лов за проекти по улиците на София през март. Всеки от тях се надява да открие бъдещия голям хит на киното от Източна Европа.
13 години след началото фестивалът, започнал като музикален филмов празник с хипарски дух и ентусиазъм и дал допълнителна свобода на артистичния дух в пост-комунистическата българска реалност, се превърна в първостепенно явление за киноиндустрията в региона.
Познато място за срещи и проверка на настроенията е тазгодишната шеста по ред „София Мийтингс”, където млади режисьори се срещат с разпространители и продуценти от цял свят.

Необходимо е да се отбележи един феномен – възраждането на документалното кино на Балканите. Организацията за развитие на неигрално кино „Sunny Side of the Doc” организира дискусия, посветена на тази тема, споделя Мира Сталева, директор на „София Мийтингс”. Успешните български документалисти Андрей Паунов („Проблемът с комарите и други истории”) и Борис Десподов („Коридор № 8”) ще вземат участие в тази среща. „София Мийтингс започна като пазар, съсредоточен върху втори филмови проекти, – казва Мира Сталева, – но се разви в плодотворно събитие за всички нови създатели на филми.”
Фестивалът тази година фокусира вниманието си върху британски и турски филми, специални гости ще бъдат Майкъл Пейлин, Вим Вендерс, Бент Хамер и Чулпан Хаматова; ретроспектива с филмите на Джим Джармуш и с участието на продуцента Джим Старк разбуни очакванията на почитателите на нестандартното кино.
Фестивалът се открива с новия филм на Георги Дюлгеров „Козелът”. 12-те филма, участващи в състезателната програма, подчертават стремежа на този конкурс да даде шанс на изгряващи таланти.
Тази формула очевидно работи. Филмът „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, копродукция между България, Германия, Унгария и Словения, който предизвика голям интерес на миналогодишното издание на фестивала, е рекордьор в бокс-офис резултатите в региона. Много европейски разпространители подкрепят „Светът е голям”, който ще се превърне в голям пробив за България – интересът към него от страна на бизнеса продължава да расте. Според организаторите (вероятно) съвсем скоро Международният София Филм Фест ще добави сред наградите си и награда за източно-европейски документален филм.

Финансовата криза няма да спре София Филм Фест
Фестивалът е факт въпреки промените в икономиката

България беше на ръба на икономическата криза доста преди тя да се превърне в заплаха за световния пазар, но най-важното филмово събитие успява да „сърфира” със стил по гребена на опасните вълни, казва директора на Международния София Филм Фест Стефан Китанов. „Бяха ни необходими още два генерални спонсора за тазгодишното, 13-то по ред издание на фестивала, но не успяхме да ги открием, – признава той. – Въпреки всичко събитието се радва на сериозна подкрепа от държавни институции и се съмнявам, че ще се забележи промяна в организацията и провеждането на фестивала.”
Както повечето фестивали от Източна и Централна Европа, частният сектор е най-важния и основен източник на средства за финансиране на това събитие. Във времето на комунизма винаги са били поддържани финансово различни културни инициативи при едно условие – да не предизвикват противоречиви мисли и проблеми. След падането на Желязната завеса, повечето филмови фестивали от региона са принудени да се самоиздържат, като съчетават ограничено количество финанси от културните министерства, филмови и регионални фондове и бизнес инвеститори.
Според Стефан Китанов, държавните пари, които са отделяни за подпомагане на София Филм Фест са били по-малко в сравнение с обичайното за региона – в рамките на 15% от бюджета на фестивала. Това се компенсира за щастие от европейската програма „MEDIA” и така средствата нарастват до 40%.
Спонсори, фондации и чуждестранни културни институти се включват за покриване на останалата част от разходите.
В последните две години обаче, благодарение на растящата популярност и репутация на фестивала сред западните критици и продуценти, държавните и европейските финансови постъпления се увеличават значително и вече възлизат на 60% от приходите в бюджета на фестивала.
„Сега трябва да работим още по-сериозно, за да върнем интереса на бизнеса” – казва Китанов. Генералният спонсор на фестивала, Jameson Irish Whiskey, отбелязва факта, че дългогодишното сътрудничество с фестивала е увеличило значително продажбите му. Това са прагматичните фактори и проблеми, с които трябва да се справя един източно-европейски филмов фестивал в наше време.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s